tisdag 3 januari 2012

Äntligen i NZ

Sent igår, kl 00.30, anlände vi till Auckland efter en knappt tre timmar lång flygning från Sydney. Det visade sig igen att den i sällskapet som har problem med gränsbevakarna är Stefan. Passkontrollen tog vi oss igenom utan några större problem. Kontrollanten frågade lite vad vi skulle göra i landet och om vi kände någon här i NZ. Vi vet inte riktigt om han gjorde det för att snoka eller för att vara trevlig. Därefter var det dags att hämta ut väskorna och medan vi står och väntar på dem kommer en uniformsklädd, butter tant med en liten hund och ber barskt alla att ställa ner väskorna. Hunden går fram och sniffar på Stefans handbagage och nervositeten sprider sig i sällskapet. Tanten frågar om han har någon frukt i väskan. I NZ är man ha ännu hårdare kontroller än i Australien för inte få in främmande flora i landet. Svaret på om det fanns frukt i väskan var nej, men Stefan hade haft frukt i väskan tidigare på dagen när vi var på Bondi Beach. Tanten gjorde ett snabbkik i väskan, Stefan fick visa passet igen och sedan kunde vi fortsätta till sista etappen väskröntgen och utfrågning om vi hade tält, hikingskor eller annan sportutrustning med oss som möjligen kunde ha jord från annat land på sig. Kort därefter var vi ute på gatan och kunde haffa en taxi till centrum och vårt hotell.

Lite info om Auckland då: Auckland är Nya Zealands största stad och har 1,4 miljoner invånare. Staden kallas ofta City of Sails och lär ha fler nöjesbåtar per capita än någon annan stad i världen. Redan 1840 hölls den första regattan här och Auckland har bland annat varit värd för America’s Cup. Staden som är byggd på 63 slocknade vulkaner ligger mellan Tasmanska- och Stilla Havet.

Här har vi nu installerat oss i en lägenhet som ligger ca 15 min promenad från centrum. Vi hittade ett väldigt prisvärt boende tycker vi. Lägenheten är en mycket fräsch ”studio” på ca 50 kvm, med två sovrum, öppen planlösning och balkong. Köket är välutrustat och det finns tom tvättmaskin så idag har vi tvättat kläder för första gången på resan.

Vi tyckte att vi behövde sova ut imorse så vi sov tills vi vaknade runt 9.30. När vi vaknade så regnade det, men ett par timmar senare när det var dags att ge sig av så hade det spruckit upp och solen tittade fram. Efter en god frukost i vår trevliga lägenhet gav vi oss alltså ut på sightseeing. Vi gick mot centrum genom hamnen och styrde stegen mot Sky Tower. Sky Tower skall tydligen vara södra halvklotets högsta byggnad och det tornar upp sig 328 m över Auckland.

Högsta punkten som besökare får befinna sig på i Sky Tower är på övre observationsdäcket på 220 m. Vi besökte detta, samt även lägre observationsdäcket på 184 m Man kan också promenera på utsidan av tornet, utan räcken men med skyddslina, men det var inge utflykt som vi tyckte det var värt priset att boka in sig på.

Vi avslutade besöket med att ta en öl på bardäcket någonstans mitt emellan övre och undre observationsdäck, och njöt av utsikten över staden. Sist av allt ett kik i presentshopen.

Efter Sky Tower tog vi en promenad till Auckland Museum. Museet har tre våningar som beskriver NZs historia. En våning är inriktad på krigshistorien, en om naturhistorien och en våning handlar om ursprungsbefolkningen. Tyvärr hann vi bara hasta igenom museet då det var en timme till stängning och då fokuserade vi på krigshistorien. Det var lite synd att vi inte hann med mer för det var ett väldigt fint museum men otroligt mycket föremål och man hade säkert kunnat tillbringa flera dagar därinne om tiden funnits.

När museet stängde kl 17 på em var vi helt tömda på energi så vi styrde stegen mot en restaurang som erbjöd två pizzor till priset av en. Fyra pizzor och några öl senare var det hemgång, med stopp på affären för inköp av öl och frukost. Imorgon skall vi plocka upp vår hyrbil och åka norrut. Dock kommer vi tillbaka till Auckland på kvällen och bor här ännu en natt innan vi reser söderut.