måndag 9 januari 2012

Napier till Wellington

Idag finns inte så överdrivet mycket att rapportera och inte heller så många bilder att visa. Även idag har vi tillbringat en hel del tid i bilen. Dagen började i Napier där det var dags att skutta upp vid halv nio för att kunna checka ut vid tio. Efter utcheckning gick vi till ett trevligt café och käkade frukost. Tvärt emot vad vi trott var det strålande fint väder och det är ju alltid trevligt börja dagen med att sitta ute i solen och dricka en god kopp kaffe och titta på folk.

Snäcksamlare på stranden i Napier

Ingen sand på stranden i Napier, men små, små fina svarta, släta stenar

När frukosten var inmundigad var det dags för take off med Bobo Explorer. Vägskyltar visade att det var 32 mil till Wellington, rakt söderut. Vi färdades på det som skall vara Nya Zeeländsk motorväg, men dessa vägar är sällan något att imponeras över. Enfiligt, smalt och bitvis kurvigt. Halvvägs på resan mot Wellington visade en skylt att vi var mycket nära ett Tui-bryggeri, så då svängde in där lite snabbt för att ta oss ett titt. Eftersom vi var tvungna att hålla oss nyktra pga körningen blev det ingen provsmakning och till den guidade rundturen i bryggeriet var det många timmar kvar, så vi drog vidare bums. Någon timme senare blev det ytterligare ett stopp för att höja blodsockret med en McDonaldsglass och för att snylta lite på deras wifi så vi kunde få fram mailet med namn och adress på hotellet i Wellington som vi bokat.

Tussen, Bobo gör tummen ner för Tui då deras öl bara innehåller 4 procent alkohol (folköl).

Strax utanför Wellington tankade vi upp bilen eftersom det snart var dags att återlämna den till Europcar. Vi hittade hotellet utan några större problem. Taxi Bobo är både bra på att köra på vänster sida och att ladda ner och läsa kartor så vi har klarat oss bra hela resan utan GPS. Vi har haft bra teamwork men Bobo får ta åt sig största äran till att det varje gång har gått så smidigt att hitta fram till rätt plats.

Efter incheckningen på hotellet tog vi bilen och körde bort till färjeterminalen för att lämna tillbaka kärran till uthyraren. Vi har egentligen bilen till den 12 på morgonen då vi lämnar Nordön, men vi tyckte det var lika bra att lämna igen den nu och slippa betala för parkering i två dagar. Imorgon när vi skall upptäcka Wellington på allvar kommer vi att göra det till fots. Mätaren stod på 3794 när vi lämnade bilen och på 2200 när vi hämtade ut den, vilket innebär att vi kört ca 160 mil på Nordön.

Bolton Hotell där vi nu huserar i natt och imorgon natt är det bästa stället vi bott på hittills. Slår till och med hotellet i Auckland, som vi var så nöjda med, med hästlängder. Superfräscht, välutrustat kök, breda sängar, två TV och inte minst tvättmaskin, så ikväll ska smutsiga kläder bli rena. Vi har också använt köket och käkat spagetti och köttfärssås som sköljts ner med en av vinflaskorna som inhandlades igår. Sedan kan alla surfa helt obegränsat vilket vi inte är bortskämda med. Många gånger har vi antingen haft begränsat med surfspace eller så kan bara en i taget var inloggad.Billig var det också i förhållande till vad man får, så vi är jättenöjda.

Hotellrumshäng

Welington är som ni säkert redan vet Nya Zeelands huvudstad. Invånarantalet uppgår till knappt 400.000 och den är därmed Nya Zeelands tredje största stad efter Auckland och Christchurch. Staden är landets politiska centrum och här ligger parlamentet och alla departement och ministerier. Wellington fick sitt namn efter Artur Wellesly Wellington, som var den första hertigen av Wellington och segraren vid slaget vid Waterloo. Wellington i det här fallet syftar på staden i det engelska grevskapet Somerset. Staden grundades av William Wakefield, vars släkt hade stor betydelse för landets utveckling. Staden grundades 1840 och blev huvudstad 1865 (info från Wikipedia).

Staden är fin av det vi hittills sett. Den ligger vackert vi Lambton Harbour och omges av gröna kullar. Imorgon har vi förhoppningsvis mer att rapportera när vi utforskat staden lite närmare. Det skall finnas någon slags linbana att åka, ett museum och en botanisk trädgård som det tydligen skall vara värt att besöka. Då kanske vi även har lite mer bilder att leverera från den Nya Zeeländska huvudstaden.

Resten av kvällen kommer möjligen att innefatta ett besök i hotellets pool men i övrigt håller vi oss inne och softar. Bobo har just fått ett mail från Europcar som vi lämnade igen bilen till för några timmar sedan och de undrar var vi gjort av "plattan" som man täcker bagageutrymmet med. Bobo är mycket upprörd och säger, inspirerad av Laserturken, att han skall "göra kaos" med dem för Europcar har vimsat till det och vi fick aldrig någon sådan till bilen. Förhoppningsvis godtar den förklaring vi kommer att maila och vi behöver inte bli debiterade för en grej som vi aldrig fått.

Hoppas ni alla därhemma har en bra tisdag.