lördag 14 januari 2012

Ice ice baby

Idag stod en halv dags vandring på glaciären Franz Josef på agendan. Först vaknade vi alla redan vid sju av att regnet verkligen vräkte ner. Ungefär som att någon vridit på en dusch utanför fönstret. Vi höll dock tummarna för att regnet skulle lätta och sov vidare i hotellets fantastiskt sköna sängar.

När det var dags att hoppa upp på riktigt hade regnet lättat och det duggade bara. Vi åt frukost på ett cafe bredvid hotellet och vid 10.30 var det dags att ta en 200 m promenad uppåt gatan till Franz Josef Glacier Guides. Där blev vi utrustade med vattentät jacka och byxor, kängor, stegjärn och mössa och vantar. Vi fick hoppa in i en buss och efter en 10 minuters bussfärd var vi framme vid utgångspunkten.

I denna del av Southern Alps regnar det väldigt mycket, så egentligen var det dumt av oss att deppa över att vi hade otur med vädret här. Det regnar normal mellan 5 och 10 meter om året här (att jämföra med Stockholm som har mellan 0,5-0,8 meter regn om året) och förra året hade de 250 regndagar, så att det regnar får man nästa räkna med. Idag har vädret varierat mellan sol, spöregn samtidigt som det blåst, duggregn, mulet med uppehåll, regn och sedan har det börjat om med sol igen, sent regn ja, ni fattar grejen.

Vi blev uppdelade i mindre grupper och vi fick en guide som hette Becks. Naturen omkring var magnifik. Branta regnskogstäckta berg med vattenfall som kastar sig ut från bergssidorna.Vi började med att gå i en flodfåra fram tills det började gå uppför. Efter en 20 min vandring uppför längs steniga stigar var det dags för en kort mat och drickpaus och att ta på sig stegjärnen för den fortsatta vandringen på isen. Vid pausen fick vi sällskap av några fåglar som heter Kea. Det är den enda papegoja som lever i alpina områden. Igår när vi var på en biltur så såg vi en sådan som rultade runt på en parkering och vi trodde den var skadad eller sjuk, men idag fick vi veta att de ofta är relativt orädda för människor och går omkring mer än de flyger. Väldigt coola fåglar som skall vara väldigt intelligenta för att vara fåglar.

Stefan lär sig hur man tar på sig stegjärn

Sedan var det dags att promenera på själva glaciären, hur det såg ut kan ni se nedan. Hur häftigt som helst.

Ett par timmar var vi uppe på glaciären. Sedan var det dags att traska nedför och tillbaka till bussen. Efter att vi lämnat igen utrustningen styrde vi stegen mot "Hot Pools" i byn. Det är som det låter, ett ställe där man kan bada utomhus i tre olika bassänger. En är 36 grader, en 38 och en 40. Detta ingick i utflyktspriset och var mycket skönt efter en halvdag bland isen.

En öl på hotellet efter badet

Malin vill också passa på att gratulera mamma Eva som fyller år idag. Puss å kram. Hoppas du har en fin födelsedag!

Vi hade egentligen velat lägga upp fler bilder men nätet här är helt värdelöst och går ut om fem minuter. Nu ska vi ta och bege oss iväg och käka lite.