fredag 6 januari 2012

En tripp till Middle-earth

Idag skulle man kunna säga att det var en av resans mest betydelsefulla dagar. Vi skulle äntligen åka och se ”Hobbiton”, platsen där scenerna från Fylke i Sagan om ringen spelades in och husen har runda dörrar. Detta med runda dörrar tog vi alla till hjärtat och både statsbyggnadskontoret och personalbanken kan räkna med en ansökan för att bygga runda dörrar i respektive lägenhet Att se och få uppleva The Shire/Fylke ”live” är något som vi har sett som en av resans höjdpunkter och absoluta måsten.

Dagen började tidigt i Hamilton med uppstigning vid 8. En timme senare, lite drygt, drog vi iväg med bilen. Det blev frukost på Gyllene Måsen innan det var dags att lämna Hamilton och bila österut. Ca fem mil var det till Hobbiton som ligger nära en mindre stad som heter Matamata. Omgivningarna var otroligt vackra, gröna kullar med betande får så långt ögat kunde nå och spänningen steg i bilen allt eftersom vi närmade oss.

Vi anlände strax efter 11 och betalade in oss på nästa guidade tur som gick 11.40. Priset var 66 NZD och då ingick även en kortare uppvisning i fårklippning efter den guidade turen i Fylke. Vi fick packa in oss i en buss som tog oss till området som i filmerna är hobernas hem och del låg ca 2 km från huvudanläggningen. Bussen var fyrhjulsdriven vilket behövdes då vägen var en smal grusväg som gick upp och ner över kullar med betande får på sidorna. Väl framme fick vi en 1,5 timmes guidad tur där vi fick veta det mesta om platsens historia. Det var fantastiskt att se miljöerna från filmerna i verkligheten och man förstår att Peter Jackson valde detta område i sitt hemland att representera Fylke.
Tyvärr kan vi inte lägga upp några bilder till er att beskåda, eftersom vi fick skriva på avtal om att inte visa några bilder på bloggar, facebook och andra sociala medier. Just nu pågår inspelningar av The Hobbit, som handlar om Bilbos äventyr före Sagan om Ringen. Dock pågick inga inspelningar på Hobbiton just nu, men man har beslutat att inga bilder från området får släppas innan filmen har premiär i december 2012. Att lägga upp bilder kan medföra böter på 15.000 dollar eller i sämsta fall ett års fängelse. Överhuvudtaget var det ett otroligt hemlighetsmakeri kring skapandet av filmerna och inte ens invånarna i Matamata visste om att det pågick filminspelningar i deras område förrän den första filmen i triologin hade premiär. Vi får väl ha privata bildvisningar för er när vi kommer hem, även om inte heller egentligen är tillåtet.

Här är en youtube-länk som visar ungefär det som vi har sett idag:-)

Och här finns fakta och lite bilder om Hobbiton som drar ca 35-40.000 besökare per år.

Efter turen i Fylke stannade vi kvar och kollade in fårklippningen som ingick i utflyktspriset och sedan åkte vi vidare till Rotorua. Rotorua ser ut som vilken trist mellanstor stad som helst med det är under jord som det mest spännande händer. Rotorua är ett av de termiskt mest aktiva områdena på Nya Zeeland och det bubblar, sjuder och kokar från underjorden. En doft av svavel hänger över staden och här och där stiger moln av ånga upp från marken.

Idag kom vi fram vid 15-tiden. Tog in på ett skabbigt hotell som antagligen en gång i tiden betraktats som lyxigt och fräscht men nu har sett sina bättre dagar passera. Dock funktionellt, stort och billigt och det finns ett bubbelbadkar som Stefan och Jonte nyttjat.

Vi gick ut på stan för lite AV - After Vacation, och käkade på ett ställe som hette Fat Dog och sedan gick vi till en park där det finns en massa ställen där det bubblar i marken. Den geotermiska aktiviteten skall vi utforska vidare imorgon då vi sannolikt åker till något ställe söder om stan som skall vara populärt att besöka. Så länge bjuder vi på några bilder från tidigare idag.

Kvällen avrundas på motellrummet med Steinlager och bubblebad för vissa.